STREFA WIEDZY: MIÓD PITNY

Czy ubiegając się o zezwolenie na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych konieczne jest zatwierdzenie lokalu przez sanepid?

Czy ubiegając się o zezwolenie na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych konieczne jest zatwierdzenie lokalu przez sanepid?

TAK. Zgodnie z art. 18 ust. 6 pkt 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu, o której mowa w art. 65 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594 i 1893 oraz z 2016 r. poz. 65).

Czy producent napojów alkoholowych potrzebuje decyzji środowiskowej?

Czy producent napojów alkoholowych potrzebuje decyzji środowiskowej?

TAK. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2010 nr 213 poz. 1397), do wymagających uzyskania decyzji środowiskowej, przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się między innymi:

  • browary lub słodownie, o zdolności produkcyjnej nie mniejszej niż 50 t na rok (§ 3 ust. 1 pkt 99)
  • gorzelnie, zakłady przetwarzające alkohol etylowy oraz wytwarzające napoje alkoholowe takiej jak winiarnie, cydrownie, miodosytnie (§ 3 ust. 1 pkt 101)

 

Czy zezwolenie na hurtową sprzedaż alkoholu może być przeniesione na inne podmioty?

Czy zezwolenie na hurtową sprzedaż alkoholu może być przeniesione na inne podmioty?

NIE. Zezwolenie na obrót hurtowy napojami alkoholowymi jest uprawnieniem podmiotowym i jako takie, przyznane jest jedynie konkretnemu, indywidualnie oznaczonemu przedsiębiorcy, który we własnym imieniu podejmuje i wykonuje działalność gospodarczą w tym zakresie (wyrok NSA z 13 marca 2003 r., II SA 982/01).

Czy można reklamować napoje alkoholowe w lokalu posiadającym zezwolenie na ich sprzedaż?

Czy można reklamować napoje alkoholowe w lokalu posiadającym zezwolenie na ich sprzedaż?

TAK. Zgodnie z art. 13(1) ust. 9 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, zakazy reklamy i promocji napojów nie dotyczą reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

 

Czy premiowana sprzedaż napojów alkoholowych jest zakazana?

Czy premiowana sprzedaż napojów alkoholowych jest zakazana?

TAK. Premiowana sprzedaż napojów alkoholowych stanowi przykład zakazanej promocji napojów alkoholowych.  Promocję napojów alkoholowych w rozumieniu art. 2(1) ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi należy rozumieć jako publiczną degustację napojów
alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych.

Należy jednak pamiętać, że zakaz promocji napojów alkoholowych nie dotyczy piwa.

CZY MOŻNA SPOŻYWAĆ ALKOHOL W POCIĄGU?

CZY MOŻNA SPOŻYWAĆ ALKOHOL W POCIĄGU?

NIE. Art. 14 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości, zabrania sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych w środkach i obiektach transportu publicznego. Od tej zasady są mamy jednak dwa wyjątki:

Pierwszy wyjątek dotyczy wagonów restauracyjnych i bufetów w pociągach komunikacji krajowej, w których dopuszcza się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa.

Drugi zaś, pociągów komunikacji międzynarodowej, w których dopuszcza się sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa w wagonach restauracyjnych i bufetach oraz w wagonach sypialnych i z miejscami do leżenia a także napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% alkoholu przy stolikach w wagonach restauracyjnych, w tym napojów o zawartości powyżej 18% alkoholu tylko do posiłków.

Czy istnieje osobna kategoria zezwolenia na obrót detaliczny piwem?

Czy istnieje osobna kategoria zezwolenia na obrót detaliczny piwem?

TAK. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi istnieją, trzy kategorie zezwoleń na sprzedaż detaliczną napojów alkoholowych. Kategoria A – obejmująca napoje o zawartości alkoholu do 4,5 % alkoholu oraz piwo. Kategoria B –obejmująca napoje o zawartości alkoholu powyżej 4,5 % do 18 % oprócz piwa oraz kategoria C – obejmująca napoje o zawartości alkoholu powyżej 18 %.

Sklepy specjalistyczne – wymogi co do lokalizacji

Czy napój alkoholowy musi zawierać datę ważności?

Czy napój alkoholowy musi zawierać datę ważności?

NIE. Przede wszystkim napoje alkoholowe nie są oznaczane datą ważności (czyli przydatności do spożycia) ale tzw. datą minimalnej trwałości, po upływie której produkt nadaje się do spożycia, niekoniecznie jednak będzie posiadał pierwotne parametry. Zgodnie z  Załącznikiem X do Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r., oznaczenie daty minimalnej trwałości nie jest jednak wymagane dla napojów o zawartości alkoholu wynoszącej 10 % objętościowo lub więcej.

O dacie minimalnej trwałości

Czy można organizować promocyjną sprzedaż napojów alkoholowych?

Czy można organizować promocyjną sprzedaż napojów alkoholowych?

NIE. Co do zasady promocyjna sprzedaż napojów alkoholowych stanowi premiowaną sprzedaż alkoholu, która jest formą zakazanej promocji napojów alkoholowych zgodnie z art. 2(1) ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. 

Wyjątek stanowi sprzedaż piwa, gdyż zakaz reklamy i promocji napojów alkoholowych w myśl art. 13(1) ust. 3 ustawy, nie dotyczy piwa.

Promocje i przeceny mogą mieć też miejsce wewnątrz lokalu posiadającego zezwolenie. Zgodnie z art. 13(1) ust. 9 ustawy zakazy reklamy i promocji napojów nie dotyczą reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz pomieszczeń hurtowni, wydzielonych stoisk lub punktów prowadzących wyłącznie sprzedaż napojów alkoholowych oraz na terenie punktów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.