STREFA WIEDZY: NALEWKI

Czy próbki alkoholu przesyłane nieodpłatnie z winnic z UE muszą mieć naklejoną banderolę?

Czy próbki alkoholu przesyłane nieodpłatnie z winnic z UE muszą mieć naklejoną banderolę?

TAK. Wszystkie alkohole podlegające obowiązkowi nakładania znaków akcyzy, sprowadzane zza granicy do Polski powinny mieć naklejone banderole podatkowe. Również w przypadku próbek otrzymywanych nieodpłatnie i nieprzeznaczonych do sprzedaży na każdej butelce musi się pojawić banderola podatkowa. W przypadku próbek należy wykonać wszystkie czynności jak przy „dostawie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy” (Art. 78 Ustawy o podatku akcyzowym).

Czy za próbki alkoholu otrzymywane nieodpłatnie od producenta z UE i nie przeznaczone do sprzedaży należy zapłacić w Polsce podatek akcyzowy ?

Czy za próbki alkoholu otrzymywane nieodpłatnie od producenta z UE i nie przeznaczone do sprzedaży należy zapłacić w Polsce podatek akcyzowy ?

TAK. Wszystkich alkoholi sprowadzanych zza granicy do Polski, również otrzymywanych nieodpłatnie dotyczy obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Należy również zgodnie z Ustawą o podatku akcyzowym po dostawie złożyć odpowiednią deklarację podatkową.
W takim przypadku należy wykonać wszystkie czynności jak przy „dostawie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy” (Art. 78 Ustawy o podatku akcyzowym). Aktualnie w Polsce stawka podatku akcyzowego na wyroby winiarskie wynosi 158,00 PLN z 1 hl wyrobu.

Czy informacje obowiązkowe mogą być umieszczone na kontretykiecie?

Czy informacje obowiązkowe mogą być umieszczone na kontretykiecie?

TAK. Przez etykietę należy rozumieć jakąkolwiek metkę, znak firmowy, znak handlowy, ilustrację lub inny opis pisany, drukowany, tłoczony, odbity lub w inny sposób naniesiony na opakowanie lub pojemnik z żywnością lub załączony do opakowania lub pojemnika z żywnością. Jest nią zatem także kontretykieta. Informacje, które z mocy prawa mają zostać ujawnione na etykiecie, mogą być umieszczane zarówno na etykiecie głównej jak i kontretykiecie.


ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.


Formalna strona etykiety

Czy prawo pozwala na domową produkcję alkoholu?

Czy prawo pozwala na domową produkcję alkoholu?

TAK. Nie ma przeszkód ani limitów jeśli mowa o wytwarzaniu domowym sposobem i na własny użytek napojów fermentowanych takich jak piwo, wino, cydr czy miód pitny. Wolno też oczywiście sporządzać nalewki z wykorzystaniem komercyjnego alkoholu, od którego odprowadzono już wcześniej akcyzę. Niedozwolone jest natomiast destylowanie nastawów fermentowanych (wina, piwa, zacierów zbożowych czy innych nastawów na owocach czy cukrze).

Produkty domowe muszą być oczywiście wytworzone przez osoby fizyczne, domowym sposobem i na użytek własny. Oczywiste jest też, że nie mogą być przeznaczone do sprzedaży ani podawane w sposób wykraczający poza użytek własny.

Na potrzeby własne…

Czy na etykiecie napojów alkoholowych musi być podawany skład?

Czy na etykiecie napojów alkoholowych musi być podawany skład?

NIE. Napoje o zawartości alkoholu wyższej niż 1,2 % objętościowo zwolnione są z ogólnej zasady, nakazującej wymienienie składników produktu spożywczego, wynikającej z przepisów rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

Nie oznacza to oczywiście, że producent napojów alkoholowych nie może umieścić wykazu składników. Jeśli producent zdecyduje się na ten krok musi jednak pamiętać o przestrzeganiu wszystkich, związanych z tym obowiązków. Przede wszystkim producent musi pamiętać o obowiązku informowania o zawartości alergenów.

Podkreślać czy nie?

 

Czy klient może złożyć reklamację zakupionego alkoholu?

Czy klient może złożyć reklamację zakupionego alkoholu?

TAK. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem klienta, jeżeli sprzedany produkt ma wadę fizyczną lub prawną. Wada fizyczna polega na niezgodności produktu z umową. W szczególności dotyczy to sytuacji gdy sprzedany produkt:

  1. nie ma właściwości, które produkt tego rodzaju powinien mieć ze względu na oznaczony umowie cel sprzedaży albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;
  2. nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił klienta, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;
  3. nie nadaje się do celu, o którym klient poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy sprzedaży, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;
  4. został wydany klientowi w stanie niezupełnym.

Sprzedawca musi taką reklamację przyjąć i odnieść się do niej w ciągu 14 dni (inaczej zostanie uznana za rozpatrzoną pozytywnie) i w zależności od żądania konsumenta jest obowiązany wymienić wadliwy produkt na wolny od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności.

Reklamacja wina raz jeszcze

Czy dla sprzedaży wyprodukowanego przez siebie alkoholu do restauracji lub sklepu wystarczy zezwolenie detaliczne?

Czy dla sprzedaży wyprodukowanego przez siebie alkoholu do restauracji lub sklepu wystarczy zezwolenie detaliczne?

NIE. Zezwolenie detaliczne dotyczy wyłącznie sprzedaży detalicznej, a zatem takiej, która dokonywana jest do klienta końcowego nie zaś pośrednika jakim będzie restauracja czy sklep winiarski i nie ma żadnego związku ze sprzedażą hurtową (tj. do podmiotów profesjonalnych). Podmiotom takim nasz trunek zaoferować możemy bezpośrednio jedynie wówczas gdy będziemy posiadali tzw. zezwolenie hurtowe.

Oczywiście brak konieczności posiadania zezwolenia na sprzedaż alkoholu przez producenta nie zwalnia go z pozostałych obowiązków względem państwa!

Zezwolenie na sprzedaż wina z własnej winnicy

Czy alkohol wystawiony w sklepowej witrynie łamie przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości?

Czy alkohol wystawiony w sklepowej witrynie łamie przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości?

NIE MA JEDNOZNACZNEJ ODPOWIEDZI. Przyjmując obecny stan orzecznictwa NSA, należy przyjąć, że butelki napojów alkoholowych prezentowane w witrynie sklepowej w taki sposób, że widoczne są znaki towarowe napojów alkoholowych lub symbole graficzne z nimi związane, ewentualnie nazwy lub symbole graficzne przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, łamią zakaz reklamy alkoholu.

Należy pamiętać, że ze zwolnienia z ogólnego zakazu publicznej reklamy i promocji napojów alkoholowych, zwolnione jest piwo.

Awantury z witrynami ciąg dalszy

Czy prezentowanie wizerunku grona, butelki, kieliszka itp. atrybutów w miejscach publicznych łamie przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości?

Czy prezentowanie wizerunku grona, butelki, kieliszka itp. atrybutów w miejscach publicznych łamie przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości?

NIE. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości zakazana jest reklama napojów alkoholowych to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Symbole, które nie mieszczą się w pojemności wskazanej powyżej definicji nie stanowią zakazanej formy reklamy napojów alkoholowych.


Zakaz reklamy alkoholu