NUMER UPRAWNIONEGO WYSYŁAJĄCEGO

NUMER UPRAWNIONEGO WYSYŁAJĄCEGO

Przed wypełnieniem formularza przygotuj:

  • podstawowe dane podmiotu (NIP) oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej,
  • numer akcyzowy podmiotu prowadzącego skład podatkowy – w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
  • numer akcyzowy zarejestrowanego wysyłającego – w przypadku zarejestrowanego wysyłającego,
  • dane wymagane do prawidłowego wypełnienia formularza:
    • określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą wysyłane/zostaną wysłane wewnątrzwspólnotowo,
    • w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego – dodatkowo określenie ilości wyrobów akcyzowych, które zostaną wysłane wewnątrzwspólnotowo oraz dane podmiotu, do którego zostaną wysłane, w szczególności numer akcyzowy tego podmiotu,
  • dane do komunikacji z EMCS – w przypadku wniosku o nadanie numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub jednorazowego uprawnionego wysyłającego:
    • sposób komunikacji:
      • e-mail
        lub
      • webservice,
    • dane osób uprawnionych do komunikacji z systemem EMCS.

Pamiętaj – musisz podpisać wniosek!


  1. Zaloguj się na PUESC.
  2. Przejdź w kontekst firmy, dla której składasz wniosek – w nagłówku portalu Wybierz powiązanie pierwsze.
  3. Wybierz formularz wniosku:

Szczegóły znajdziesz w KROKU 1.

KROK 1

Wypełnij wniosek

  1. Wypełnij wszystkie wymagane pola we wniosku.
    Uwaga! Pola obowiązkowe są oznaczone czerwoną gwiazdką.
    Organem właściwym do rozpatrzenia wniosku jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
  2. Dołącz załączniki, które chcesz przesłać z wnioskiem.
  3. Wybierz Wygeneruj dokument, a następnie przejdź do zakładki

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

Jeżeli na końcu wniosku wyświetli się informacja o błędach, to popraw dane we wskazanych polach i wygeneruj dokument ponownie.


KROK 2

Podpisz wniosek

W zakładce

Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki

wybierz przycisk „Podpisz”.

Wniosek możesz podpisać na trzy sposoby:

  1. kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
  2. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą certyfikatu celnego,
  3. podpisem zaufanym (profil zaufany).

KROK 3

Wyślij wniosek

  1. Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Do wysyłki i robocze | Dokumenty do wysyłki
    zaznacz i wyślij wniosek używając przycisku „Wyślij”.
  2. Sprawdź, czy otrzymałeś Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
    Przejdź do zakładki
    Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty
    i sprawdź, czy otrzymałeś UPO.

UPO potwierdza, że złożyłeś wniosek w formie elektronicznej.


KROK 4

Odbierz potwierdzenie nadania numeru akcyzowego lub potwierdzenie zmiany danych lub odmowę nadania numeru akcyzowego

Uwaga! Przejdź na swój kontekst (osoby fizycznej) – w nagłówku portalu zaznacz pole wyboru przy swoim imieniu i nazwisku.

Dokument możesz odnaleźć także w kontekście firmy, o ile posiadasz zarejestrowane na PUESC uprawnienie „Wgląd we wszystkie komunikaty przesyłane/odbierane w imieniu i na rzecz Podmiotu przez wszystkie osoby upoważnione”. Pamiętaj, aby w filtrach wybrać opcję wszystkie.

Aby sprawdzić, czy otrzymałeś numer akcyzowy, czy zmieniono dane na potwierdzeniu albo czy otrzymałeś odmowę nadania numeru akcyzowego:

  1. Przejdź do zakładki Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty.
  2. Wyszukaj dokument o nazwie:
  • Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub
  • Potwierdzenie nadania numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego lub
  • Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego lub
  • Potwierdzenie zmiany danych dla numeru akcyzowego jednorazowego uprawnionego wysyłającego lub
  • Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego lub
  • Odmowa dot. wniosku o numer akcyzowy jednorazowego uprawnionego wysyłającego.
  1. Zaznacz go i wybierz Podgląd Dokumentu, a następnie zakładkę Podgląd Załączników i zapoznaj się z dokumentem.